HÍREK
- Átadták Esztergomban a Komárom-Esztergom Megye Gazdaságáért Kitüntető Címet és Komárom-Esztergom Megye Polgárőre 2020. díjat
- BIREG-kisokos (gyakorlati segédlet)
- Március 15-ig érvényben maradnak a járványügyi intézkedések
- Újabb 90 napig érvényben maradhatnak a veszélyhelyzettel összefüggő rendelkezések.
- Már az iparűzési adóelőleg is felezhető
Kamarai rendezvények
<< | 2021 Március | >> | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Hé | Ke | Sze | Csü | Pé | Szo | Va |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Több termékre érvényes a jótállás az új évben, de szigorúbbak a szabályok

Januártól szigorodtak a jótálláshoz kapcsolódó szabályok. Dr. Bures Gabriella, a kereskedelmi és iparkamara által működtetett Békéltető Testület elnöke tájékoztat a részletekről, a legfontosabb tudnivalókról.
A Komárom-Esztergom Megyei Békéltető Testület gyakran találkozik olyan elkeseredett fogyasztói kérelmekkel, amelyekben a pórul járt vevő a sokszor drágán megvásárolt termék gyakran hónapokig elhúzódó javítására, cseréjére, vagy annak megtagadására panaszkodott – mondja dr. Bures Gabriella. – Január elsejétől szigorodtak a jótállási szabályok, amelyek a területen tapasztalt visszásságok felszámolását célozzák, a vállalkozások időnkénti jogsértő magatartásának a csökkentését, a fogyasztók jogainak hatékonyabb védelmét tartják szem előtt.
Hét pontban foglalhatóak össze a változások. A termék árától függően sávos lett a jótállási idő, egy, két vagy három év. Pontosították a javítási, a csere- és a vételár-visszafizetési határidők megállapítását. Előírták a szerviz értesítésének kötelezettségét. A csomagolás megőrzése nem kötelező a jótállás érvényesítéséhez. E-jótállási jegy is kiállítható. Meghatározták a szakvélemény kötelező tartalmi elemeit. Bővítették a kötelező jótállás körébe tartozó termékek körét.
– A részletekről a www.kembekeltetes.hu honlapon lehet tájékozódni – teszi hozzá a testület elnöke. – Ha a fogyasztó a termék javítását kéri, eldöntheti, hogy igényét a vállalkozás székhelyén, telephelyén, fióktelepén vagy közvetlenül a javítószolgálatnál érvényesíti. Első alkalommal, ha a cég vagy a szerviz megállapítja, hogy a termék nem javítható, akkor 8 napon belül köteles cserélni. Ha erre nincs mód, a számla vagy nyugta alapján a vételárat 8 napon belül vissza kell téríteni.
Amennyiben javítható, akkor törekedni kell a 15 napon belüli javításra. Ha a javítási idő ezt meghaladja, a fogyasztót legkésőbb a 15. napon tájékoztatni kötelesek a javítás várható időtartamáról. Ha 30 napon belül sem sikerül a javítás, akkor 8 napon belül cserélni kell, vagy vissza kell fizetni a vételárat. Akkor is kötelező a csere, ha a terméket jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett.
– Az eladó fokozott felelősségvállalása a hibás teljesítésért, ezt jelenti röviden a jótállás – magyarázza Bures Gabriella. – Egyértelműen kedvező helyzetbe hozza a vásárlót, hiszen neki elég csak a hiba tényét bizonyítania. Ha a termékkel vagy a szolgáltatással a jótállás időtartama alatt gond lesz, akkor a törvény vélelmezi, hogy a jótállásra kötelezett hibásan teljesített, ezért neki kell bizonyítania, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett – például a hibát a nem rendeltetésszerű használat okozta. Ha ezt nem sikerül szakértői véleménnyel, vagy más megfelelő módon alátámasztania, akkor köteles a javításra vagy cserére. Amennyiben ezekre nem képes, akkor a vevő jogosult árleszállítást kérni, a terméket a jótállásra kötelezett költségén kijavíttatni, vagy végső soron a vételár visszatérítését kérni, azaz elállni a szerződéstől.
Nem jelent garanciát persze a viták számának jelentős csökkenésére a szigorítások sora. Lényeges szempont például, hogy az átlagos vásárló nem ismer minden jogszabályt, gyakran csak átfutja a tájékoztatókat, majd probléma esetén tanácstalan marad. – Ilyenkor érdemes hozzánk fordulni – javasolja dr. Bures Gabriella. – A telefonos tájékoztatás időpontjai: hétfőtől csütörtökig reggel 9 és délután 4 óra között, pénteken 9-től délig.
Eljárási kérdésekben Papeschné Sárosi Szilvia (30/201-1877), jogi ügyekben pedig jómagam (30/201-1647) próbálok meg hasznosítható tanácsokat adni. Ha bonyolultabb esetről van szó, akkor célszerű egy levélben összefoglalni, és elküldeni a bekeltetes@kemkik.hu címre, testületünk szakemberei
válaszolnak. Több példánk is van arra, hogy egy-egy ügy gyorsan megoldódhat. Ha mégsem ez történik, akkor is első lépcsőben a békéltetést javaslom.
Forrás: