Folyamatban vannak az M1-es bővítésének előkészítő munkálatai, épp fakivágások zajlanak. Az éppen aktuális munkálatokról folyamatosan tájékozódhat az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. honlapján.
A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt. 2024 szeptemberében elkezdte az M1-es autópálya kétszer három sávosra bővítését. Az M1-es autópálya kétszer három sávosra bővül az M0-tól Győr felé 80 km-en bővül, a Concó pihenőig, 2029-re. Ezen felül oldalanként 1-1 intelligens leállósáv (ún. ITS) is lesz, amit forgalmi helyzettől függően, baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén nyitnak meg.
A történelmi fejlesztést előkészítő munkálatok 2024 szeptemberében elkezdődtek. Ennek részeként próbacölöpözés, védett növények áttelepítése, cserjeirtás, közművek kiváltása, régészeti feltárás zajlik.
Az előkészítési munkák a hidakat is érintik. Lesznek olyan műtárgyak (hidak, felüljárók), amelyek átépítéséhez már a fejlesztés első időszakában szükséges próbacölöpözéseket végezni, de a komolyabb feladatok megvalósítására a tényleges fejlesztési időszakban kerül sor.
Az M1-es Budapesthez közeli szakaszán átlagosan, kilométerenként nagyjából két híd, felüljáró van a pálya felett, vagy alatt. A kiszélesített pálya miatt a hidak át-, esetleg újraépítése kiemelt feladat lesz.
Az M1 fejlesztése egy hatalmas léptékű beruházás. Az MKIF Zrt. vezérigazgatója, Németh Tamás a témában adott interjúban jelezte: arra törekszenek, hogy az autósok a lehető legkisebb mértékben érezzék ezeknek a munkálatoknak a hatásait, de lezárások, elterelések elkerülhetetlenek lesznek – főként a hidak környezetében.
JELENLEG FAKIVÁGÁSOK zajlanak
Az M1-es autópálya bővítéséhez sajnos elengedhetetlen a pálya melletti fák kivágása. A munkálatok zökkenőmentes lebonyolításához több ezer köbméter fa kivágására van szükség, mely nélkül a pálya bővítése és így a közlekedés fejlesztése nem valósulhatna meg.
A kivágott fák helyett, azokkal megegyező területű ún. csere-erdőket telepítünk az állam által kijelölt helyen, így biztosítjuk, hogy az autópálya bővítése miatt Magyarország erdőterülete ne csökkenjen.
A pálya sem marad zöld felület nélkül. A bővítés után, a kerítéshez közelebb ugyanúgy lesznek fák, bokrok és cserjék, mint korábban.
A védett (7 védett és 1 fokozottan védett) növények áttelepítése, botanikus szakemberek felügyelete mellett már ősszel lezajlott.
Az M1-es autópálya bővítési munkálatai során kitermelt, állami tulajdonban álló vissznyereményi faanyagot szociális tűzifaként a vonatkozó jogszabályok alapján a helyi önkormányzatok, egyházak, egyházi jogi személyek, karitatív tevékenységet folytató civil szervezetek, közhasznú szervezetek, nemzetiségi önkormányzatok vagy egészségügyi, továbbá oktatási, nevelési intézmények ingyenesen tulajdonba kaphatják az általuk végzett feladatok ellátásának elősegítése, így a rászorulók közötti szétosztás érdekében is.
2025 őszén, 8 szakaszban indul a tényleges munka
Az M1-es autópálya bővítésének tényleges munkálatai 2025. szeptember 1-én kezdődtek. Az M0-ás autóúttól a Concó pihenőig mintegy 80 km-en újul meg a pálya burkolata és bővül 2x3 sáv + ITS sávra.
Az úgynevezett intelligens leállósávot (ITS) csak akkor nyitják majd meg, ha a forgalom, vagy a forgalmi helyzet ezt indokolja. Az intelligens leállósáv a többi forgalmi sávval egyenértékű lesz, vagyis ugyanúgy 3,75 méter széles. Tehát csúcsforgalomban akár 2x4 sávon is haladhat majd a forgalom.
Az M1 bővítése 8 fejlesztési szakaszban valósul meg, a munkálatok várhatóan az M0-ás autóúttól kezdődnek. Ezeket a fejlesztési szakaszokat a csomópontok elhelyezkedése alapján határozták meg, úgy, hogy a forgalom a fejlesztés teljes ideje alatt haladhasson 2x2 sávon, valamint baleset esetén a mentési útvonal, illetve a pihenőhelyek elérhetősége is biztosított legyen.
A bővítési szakaszok munkaterületein két munka indul el párhuzamosan. Egyik: a hidak átépítése, hiszen ez a leginkább időigényes feladat a próbacölöpözés, az új szerkezetek megépítése, alátámasztása miatt. A másik: a közművek kiváltása, áthelyezése, valamint a földművek megépítése után a pálya kiszélesítése. Elkezdődik az út alapozása, építése, elbontják a régi aszfaltot, valamint az elválasztósávot, felszedik a régi alapokat. Először az ideiglenes sávok készülnek el, hogy azokra terelhető legyen a forgalom majd a legvégén sávról-sávra egységes aszfaltréteget kap az útpálya. Ezzel a művelettel hozzák egységes szintre az M1-esnek ezen hosszú szakaszát.
Megújulnak a pihenők, elkészül a leendő M100-as autóút csomópontja
A bővítés a pihenőket is érinti. Felújítják a pihenőhelyeket is, magas szolgáltatási színvonalat kialakítva. Zöldítik a területüket, elektromos töltőhelyeket létesítenek, modernizálják az épületeket. Lesznek kimondottan családbarát pihenőhelyek, ahol játszótereket hoznak létre – ezekbe a pihenőkbe nem hajthatnak majd be a kamionok. Ugyanakkor várhatóan a tehergépjárműveknek a kamionstop idejére megfelelő nagyságú pihenő területeket is ki kell majd alakítani az autópálya mentén.
A bővítés tartalmazza a leendő M100-as autóút új csomópontját is. Az Esztergomot az M1-essel összekötő gyorsforgalmi út megépítése még csak terv és nem az MKIF Zrt. feladata, de a hozzá kapcsolódó csomóponti rendszert, a pálya bővítésével egyidőben kiépítik, hogy kész legyen, amikorra az M100 megvalósul.
A teljes kivitelezés 2029. augusztus 31-ig tart, tehát négy teljes évet vesz igénybe. Az M0-Bicske közötti szakaszt 2028. augusztus 31-ig kell befejeznie az MKIF Zrt.-nek.
Ez hosszú idő, amely türelmet igényel a közlekedőktől, de cserébe néhány év múlva egy biztonságos, magas színvonalú pályán haladhat a forgalom.
Az éppen aktuális munkálatokról folyamatosan tájékozódhat az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. honlapján.
https://mkif.hu/hirek/
Forrás: https://mkif.hu/hirek/
Fotó: MKIF Facebook