A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Okmányhitelesítési Szabályzata (kivonat)
1.) A gazdasági kamarákról szóló 1999. évi CXXI. törvény (kamarai törvény) 10. § (1) bekezdésének a) pontja értelmében a gazdasági kamarák "árukra vonatkozó származási igazolásokat, bizonyítványokat és a kereskedelmi forgalomban szükséges más okmányokat állítanak ki, illetve hitelesítenek".
A fenti körben (a továbbiakban okmányhitelesítési tevékenység) a területi kereskedelmi és iparkamarák (továbbiakban területi kamarák) valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (továbbiakban MKIK) az 1966. évi 5. tvr. és 1/1979.(I.10.) KkM rendelet, az 1995. évi C tv. és a 45/1996. (III. 25. ) Korm. rendelet, valamint az érvényben lévő okmányhitelesítési szabályzatban foglaltak alapján járnak el, a 2. pontban részletezett feladatmegosztás szerint.
2.) Az okmányhitelesítés olyan részben decentralizált (területi kamaránként elkülönülten végzett) feladat, amely – a nemzetközi (és a hazai jogunk által is átvett) kereskedelmi jogelvek értelmében – csak országos szerv mögöttes, szakmai és kezesi felelőssége, hatékony koordinációja valamint ezek rendszeres ellenőrzése mellett valósítható meg.
A feladatmegosztás módja:
A területi kamarák végzik:
- az ATA igazolványok kibocsátását,
- az általános származási bizonyítvány (Certificate of Origin) kibocsátását,
- a kereskedelmi számlák, valamint az árut kísérő egyéb kereskedelmi dokumentumok (pl: fuvarlevél, állategészségügyi bizonyítvány, minőségtanusítvány stb.) láttamozását.
Az MKIK végzi:
- az okmányhitelesítéssel kapcsolatos kamarai feladatok nemzetközi és hazai koordinációját,
- ATA igazolványok (belföldi és nemzetközi) reklamációinak ügyintézését,
- szerződések hitelesítését,
- vis-maior igazolások kibocsátását,
- a belföldön készült és külföldön felhasználásra kerülő, nagykövetségi, minisztériumi felülhitelesítést igénylő, nem árukísérő okmányok (üzleti levelek, meghatalmazások, nyilatkozatok, tanúsítványok, igazolások stb.) aláírás hitelesítése, láttamozása.
A nagykövetségi, minisztériumi felülhitelesítés szükségességéről a vállalkozó/vállalkozás a felhasználási ország Magyarországon akkreditált külképviseletétől (nagykövetség, konzulátus), a felhasználási ország megfelelő hatóságától, vagy a külföldi partnertől tájékozódhat.
A magyar okiratok felülhitelesítési rendjéről Magyarország Külgazdasági és Külügyminisztériumának Konzuli Főosztálya honlapján található bővebb információ.
3.) A területi kamarák feladatai és kötelezettségei az okmányhitelesítési tevékenység során:
3.1.) A szakmai feltételek biztosítása érdekében okmányhitelesítési tevékenység csak szakirányú felsőfokú képesítést nyújtó bizonyítvány, vagy ezen a területen végzett megfelelő (minimum három év) szakmai gyakorlat alapján végezhető akkor, ha a feladatot ellátó kamarai munkatárs aláírásmintája az MKIK-hoz bejelentésre került.
3.2.) Az egyes okmányhitelesítési szolgáltatások díjtételeit az MKIK Elnöksége határozza meg, melyeket évente felülvizsgál, az így egységesen megállapított díjtételek és az előírt mértékű óvadék alkalmazása kötelező.
A kamarai tagság miatt nyújtható díjkedvezményt a területi kamarák minden kereskedelmi és iparkamarai tag vonatkozásában érvényesíthetik abban az esetben, ha a szolgáltatást igénybe vevő a kamarai tagságát – hitelt érdemlően – igazolja, illetve ha arról a szolgáltatást nyújtó területi kamara dokumentálhatóan a tagság szerint illetékes kamaránál meggyőződött. (A kamarai tagság nem keverendő össze a kötelező kamarai regisztrációval!)
Díjak:
Az okmányhitelesítés díjakról érdeklődjön az escheib@kemkik.hu email címen vagy a 34/513-016-os telefonszámon.
ATA-űrlapokat és származási bizonyítvány garnitúrát előzetesen is lehet igényelni, ekkor az űrlap díja kiszámlázásra kerül. Az okmány hitelesítésekor már csak a hitelesítési díj kerül felszámításra.
Ügyfélfogadás:
A személyes ügyintézéshez előzetes telefonos vagy e-mailes időpont egyeztetés szükséges.