Az Európai Unió területén, így Magyarországon is 2022. május 28-tól egységes szabályok vonatkoznak az árcsökkentésre. Az új szabályozás célja annak megakadályozása, hogy a kereskedők megtévesztő árcsökkentéseket alkalmazzanak azzal, hogy az akciók előtt megemeljék a korábbi árat és ezáltal megtévesszék a fogyasztókat az árengedmény mértékével kapcsolatban.
"Az új szabályok a termékek fogyasztók részére meghirdetett akciós árainak, leértékeléseinek és árkedvezményeinek kereskedelemi kommunikációjára, valamint az akciós árak feltüntetésére vonatkoznak mind a hagyományos, mind az online kereskedelemben. A szabályok nem terjednek ki a szolgáltatásokra, a digitális tartalomra és a digitális szolgáltatásokra. A vállalkozások az áraikat továbbra is szabadon határozhatják meg, a szabályozás kizárólag az akciós árak, leértékelések fogyasztók felé történő kommunikációjára vonatkozik."
Az új szabály értelmében az akció meghirdetésekor, az árcsökkentés bejelentésekor forintban ismertetni kell az eredeti (korábbi) árat, ez pedig az akció indulása előtti 30 napos időszak legalacsonyabb ára. Így a kereskedő nem tudja megtenni, hogy az akció rajtja előtt megemeli az árat, majd lecsökkenti, ezzel megtévesztve a vásárlót. Amennyiben az akciós terméknek nincs 30 napos múltja, akkor az akciózás előtti 15 napon érvényes legalacsonyabb árat kell feltüntetni.
Az akciós sorozatokra is van megoldása az új szabályozásnak: ha egy kereskedő 10 százalékos árengedménnyel nyitja az akciót, majd egy újabb 10, majd még egy 10 százalékos akciót hirdet, akkor az első árcsökkentés előtti árat is meg kell mutatnia a vásárlóknak.
Fontos az is, hogy a boltosok hirdethetnek általános akciót, például sportcipőkre, konyhai eszközökre úgy, hogy „mostantól vagy az adott napon minden sportcipő vagy edény 30 százalékkal olcsóbb”, ugyanakkor az érintett termékeknél külön-külön be kell mutatni a korábbi árat – ismertette a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
(Forrás: MTI)
A Fogyasztóvédelmi hatósága által készített részletes kereskedői útmutató